De interne zending van marketing

Succesvolle marketing begint voor mij van binnen. Te vaak zien marketeers hun vak als een econometrische managementtool. En dan ook nog eens met uitsluitend – of in het gunstigste geval hoofdzakelijk – een externe zending. Door de interne zending te negeren, ondermijnen zij onbewust niet alleen de marktpotentie van de marketing (en sales) afdeling, maar van de gehele onderneming.

 

Verschillen

Marketing kent steeds meer verschillende toepassingen. De meest gehoorde varianten zijn direct en online marketing. Maar er is ook: inbound, offline, event, city, guerrilla, affiliate, buzz, viral, etno, e-mail en social marketing. Om er maar een paar te noemen. Een bonte verzameling aan specialisten met ieder een eigen aandachtsgebied.

marketing-interne-zending

Nog meer

Specialisatie komt niet alleen voor in het marketingvak. Het is een niet te stoppen ontwikkeling. Hoe meer specialisaties, des te groter het risico op hokjesgeest, afdelingsmuurtjes en ‘not my responsibility’. Om dat gevaar af te zweren en specialisten goed en beter samen te laten werken, ontstaan nieuwe filosofieën en werkmethoden. Denk maar aan methoden zoals lean thinking, zelfsturende teams, scrum en agile. En die brengen nog meer specialisten voort.

“Samenwerking vergt erkenning van een eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid die gelijk aan elkaar is en inwisselbaar”

Spelbreker

Samenwerken is niet los te zien van samen delen. Delen van verantwoordelijkheid maar ook van resultaat. Exclusieve bonusregelingen zijn de grootste spelbreker voor een hechte samenwerking. Wel een extra beloning voor de verkoper maar niet voor degene die de klantbelofte waarmaakt? Het vergroot het verantwoordelijkheidsgevoel van de verkoper om de belofte ingevuld te krijgen. Maar vergroot het dat ook voor de collega’s die het werk ervoor verrichten maar er niets extra’s voor terugzien?

“De bodem voor succesvolle marketing leggen collega’s, partners en leveranciers die doordrongen zijn van hun bijdrage aan de klanttevredenheid.”

Bijdrage aan klanttevredenheid

Wat mij betreft, deelt iedereen in de bonusregeling. Het is ook niet heel erg logisch om dat niet te doen. Is de omzetgroei en verhoging van de winstpotentie een verantwoordelijkheid van een enkele afdeling of van de gehele organisatie? Voor mij is elke collega, partner en leverancier een marketeer & sales. De bodem voor succesvolle marketing leggen collega’s, partners en leveranciers die doordrongen zijn van hun bijdrage aan de klanttevredenheid. Die benadering levert een groter klankbord op voor informatie, inspiratie en prestatie. Door de steeds verdergaande specialisaties in een organisatie te verbinden aan een gezamenlijk doel en de eigen bijdrage te benadrukken.

samenwerken-samen-delen

* * *

Share This