Zo fake

topvrouw-zo-fake-news

“Met kinderen kun je deze baan ook doen”, kopt het premium AD-artikel onder de foto van een “topvrouw van Post NL”.

Ze ziet er top verzorgd uit. Van top tot teen. Dus dat topvrouw klopt. Dat ze een werknemer is van Post NL zal wel gecheckt zijn. Waarom vind ik het gekrabbel van top AD-journalisten David en Sander dan zo fake?

Is het de zin: “Ze geldt als een van de beste topbestuurders van Nederland, wordt bewierookt om haar menselijke stijl van leidinggeven en getipt als minister”, waardoor ik me afvraag: O ja? Door wie dan?

Of is het dat ik me met geen mogelijkheid kan voorstellen dat deze topvrouw met volle aandacht bladert door spreadsheets, op zoek naar meer bezuinigingsmogelijkheden, terwijl zij haar jongste de borst geeft, haar tweejarige dreumes hartverscheurend huilt om aandacht en de vierjarige over tien minuten opgehaald moet worden van de peuterspeelzaal? Gezeten aan een riante werktafel natuurlijk.

Of is het dat ik het lachwekkend vind dat deze mevrouw, die zelf geen kinderen heeft, andere vrouwen ervan wil overtuigen dat er niets aan je leven verandert of je nu wel of geen kinderen hebt?

Die aandrang om te schaterlachen, wordt sterker als ik lees dat zij haar eigen uitspraak “een non-issue vindt”. Zij “weet” dat het “gewoon (een stopwoordje van haar) een kwestie van plannen is en harde keuzes maken”.

Ziedaar DE oplossing achter die suggestieve kop. Nou ja, “oplossing”. Het blijft in haar geval natuurlijk een theorie. Andere vrouwen moeten die “gewoon” in de praktijk brengen. Zij beperkt zich tot het naar buiten brengen van die eenregelige handleiding.

Voor de rest gaat het artikel over “de mens achter de topvrouw”. Geen woord meer over hoe je dat nou aanpakt: topvrouw Post NL worden en moeder zijn van je eigen kroost. Geen schema’s, geen opties om uit te kiezen, geen aanwijzing hoe je eigen strategie te ontwikkelen. Niks, noppes, nada. Alleen maar “gewoon doen”. Neem dat maar aan van iemand die het zelf nog nooit heeft gedaan.

Als ik het artikel uitgelezen heb, krijg ik me toch een partij hekel aan die David en Sander. Onder het mom van journalistiek, een persoonlijk verkooppraatje verheffen tot premium artikel. Nog een reden om de traditionele roeptoeters links te laten liggen en op zoek te gaan naar meningen van echte mensen via het wereldwijde web.

Artikelen

Share This